سیلیکون چیست؟

سیلیکون rtv2 شفاف

سیلیکون چیست؟

همیشه سوالات بزرگی راجع به سیلیکون وجود داشته که آیا سیلیکون طبیعی است یا مصنوعی؟ آیا سیلیکون کا نی است؟ آیا سیلیکون انواع مختلف دارد؟

پاسخ تمام سوالات مثبت است!

سیلیکون(silicon) یک عنصر طبیعی و در عین حال سیلیکون (silicone) یک ماده شیمیایی ساخته دست بشر است؛ با اندکی دقت در نوع دیکته کلمه سیلیکون در زبان انگلیسی متوجه میشویم که این دوکلمه که از نظر دیکته یک تفاوت کوچک دارند در واقع از زمین تا آسمان متفاوتند.

اولی یک شی سنگ مانند طبیعی از خانواده شبه فلزات و دومی یک ماده شیمیایی ساخت دست بشر!

نوع ساخته بشر خود انواع مختلفی دارد که شامل روغن سیلیکون – گریس سیلیکون – رزین سیلیکون – لاستیک سیلیکون و درزگیر سیلیکون هستند.

روغن و گریس سیلیکون چیست؟

روغن و گریس سیلیکون برای روانکاری و موارد مشابه کاربرد دارند.

روغن های سیلیکون با گرانروی های مختلف مصارف بسیاری از جمله مصارف پزشکی – آرایشی بهداشتی – صنعتی – هنری  و … دارند در هنر رزین نیز بسیار کاربردی هستند.

شما میتوانید روغن سیلیکون مورد نیاز خود را با کلیک کردن از فروشگاه پرن اپوکسی تهیه کنید.

درزگیر سیلیکون چیست؟

درزگیر ها برای سیل کردن و آب بند کردن و از بین بردن فاصله بکار می روند که ملموس ترین مثال آنها کاربرد فراوان این خمیر ها در درزگیری مابین قطعات الکترونیکی با هیت سینک مجاورشان میباشد که وظیفه خنک نگه داشتن قطعه الکترونیکی را بر دوش میکشد.

 

و البته بحث ما در این مقاله صرفا نوع رزین سیلیکون می باشد

 

 

سیلیکونهای قالب سازی شامل دسته های رزین سیلیکون و لاستیک سیلیکون هستند که دسته اول آر تی وی RTV (پخت شونده در دمای اتاق) و دسته دوم اچ تی وی HTV (پخت شونده در دمای بالا-حدود ۲۵۰ درجه سانتیگراد) می باشند.

رزین سیلیکون چیست؟

(RTV or Room Temperature Vulcanized)

رزین های سیلیکون موادی یک یا دو جزئی هستند که به صورت خمیری (یا رقیق تر از خمیر) در بازار موجودند و در دمای معمولی (دمای اتاق) به پخت میرسند.

سیلیکون ۱ جزئی چیست؟

بهترین مثال برای سیلیکون ۱ جزئی «چسب سیلیکون یا چسب آکواریوم» است که بشدت کاربردی و پر مصرف است و عموما از آن برای مصارف فیکس کردن و آب بندی استفاده میشود.

برای خرید چسب سیلیکون یا همان چسب آکواریوم کلیک کنید.

همچنین برای تهیه دستگاه یا تفنگ چسب آکواریم کلیک کنید.

سیلیکون ۲ جزئی چیست؟

رزین سیلیکون دو جزئی که به اختصار آر تی وی ۲ نامیده میشود؛ این مواد قادر به پخت شدن در دمای معمولی را دارند و به دلیل سهولت در اجرا و عدم نیاز به دستگاه و شرایط خاص بیشترین کاربرد را در صنعت قالبسازی دارند و اکثر تولید کنندگان محترم قالبهای رزین نیز از این مواد استفاده میکنند.

برای خرید سیلیکون آر تی وی ۲ صنعتی کلیک کنید

 

این سیلیکون ها خود به دو گروه کلی بهداشتی (فودگرید – Food Grade) و صنعتی تقسیم می شوند که در ادامه تفاوتهای آنهارا بررسی میکنیم.

 

جدول مقایسه کلی رزین سیلیکونهای فودگرید و صنعتی

:

ویژگی ها

فود گرید

صنعتی

آیا برای بدن بی خطر است؟ کاملا خیر

طول عمر آن چقدر است؟

حدود ۵۰ قطعه می دهد حدود ۱۰ قطعه میدهد
از نظر ظاهری چکونه است؟ شیری و کمی شفاف(یخی) و بدون بو و چربی سفید-شیری-شفاف-و … با بویی خاص و سطح چرب

قیمت آن چقدر است؟*

یک زیرلیوانی دایره حدود ۵۰ هزار تومان یک زیرلیوانی دایره حدود ۷۰ هزار تومان
نوع پخت  با هاردنر ۱ به ۱ و بصورت زنجیره بسته با کاتالیزور و بصورت زنجیره باز
استاندارد برای هر ماده ای تا دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد مواد غیر اسیدی و زیر ۷۰ درجه سانتیگراد
از کجا تهیه کنیم؟ از فروشنده های تخصصی این هنر مثل پرن از فروشنده های تخصصی این هنر مثل پرن
  • * علت ارزانتر بودن قالبهای فودگرید پایین تر توضیح داده شده.

 

یکی از کاربردهای سیلیکون ساخت قالب‌های مخصوص تهیه کیک و دسر و غذا است. برای تهیه هر نوع خوراکی نکته ای که بسیار اهمیت دارد مسئله عدم ورود مواد شیمیایی به مواد خوراکی است و این تنها درصورتی میسر است که منافذ سیلیکون شما بسته شده باشد. همانطور که متوجه شدید سیلیکونهای فودگرید یا بهداشتی این قابلیت را دارند و چون زنجیره آنها پس از پخت کاملا بسته میشود هیچ موادی نه به داخل آنها نفوذ میکند و نه از آنها خارج میشود که این امر بیشترین تاثیر را در طول عمر قالب میگذارد .

این در حالی است که سیلیکونهای صنعتی بدلیل باز ماندن زنجیره انتهایی جذب و دفع بسیار زیادی دارند و به همین دلیل سطح آنها عموما دارای چربی بیش از اندازه و بوی نامطلوب است و به سرعت کیفیت سطح خود را از دست میدهند و در نتیجه طول عمر بسیار کمتری دارند.

آیا سیلیکون فودگرید(بهداشتی) گرانتر از سیلیکون صنعتی است؟

بله قیمت سیلیکون فود گرید حدود ۲ برابر سیلیکون صنعتی می باشد. اما در عین حال قالبهای ساخته شده با سیلیکون فود گرید ارزانتر از قالبهای صنعتی است! برای فهمیدن علت با ما همراه باشید.

 

 

 

قالب سیلیکونی استند لیوان + لاله شمعگل 6پر

 

چرا قالبهای فودگرید ارزانتر از قالبهای صنعتی است ؟

دلیل این تناقض این است که قالبهای سیلیکون صنعتی باید سنگین و ضخیم باشند و در غیر اینصورت توان تحمل تنش اسیدی رزین های اپوکسی را نداشته و بسرعت پاره میشوند (بعد ۱ با دوبار استفاده)؛ این در حالی است که وزن و ضخامت قالهای فودگرید اصلا مهم نیست! بطور حدودی یک زیرلیوانی فودگرید حدودا بین ۴۰ تا ۶۰ گرم وزن دارد در حالی که همان مدل قالب ساخته شده از سیلیکون صنعتی بین ۸۰ تا ۱۱۰ گرم! پس قالبهای فودگرید ضمن بهتر بودن ارزانتر نیز هستند.

لاستیک سیلیکون چیست؟

(HTV or High Temperature Vulcanized)

سیلیکون رابر یا لاستیک سیلیکون نیز به دو صورت مایع و لاستیکی وجود دارد.

این سیلیکونها نیز ۲ جزئی هستند و کاربردهای خود را دارند که به اختصار به توضیح آنها میپردازیم.

سیلیکون رابر یا لاستیک سیلیکون ماده ای بسیار محکم و خمیری شکل است در دسته سیلیکون اچ تی وی(پخت شونده در دمای بالا – حدود ۲۵۰ درجه سانتیگراد) قرار میگیرند که در حال حاضر بدلیل گران نیاز به تجهیزات خاص و گران و همچنین نیاز به نیروی متخصص کمتر مورد توجه تولید گنندگان قرار گرفته اند.

 

به انتهای این مقاله رسیدیم و امیدواریم توضیحات خوبی رو داده باشیم و به شما هنرمند عزیز کمک کرده باشیم تا این موتد شیمیایی رو بهتر بشناسید.

سوالات خودتون رو برامون بنویسید تا بهشون پاسخ بدیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.