مهمترین اصل هنر رزین اپوکسی

مهمترین اصل هنر رزین اپوکسی

مهمترین اصل هنر رزین اپوکسی

هنر رزین چیست؟

 

پیش از شروع بگویم در این مقاله خبری از نحوه صحیح وزن کردن و طرز تهیه رزین منعطف و انواع رزین و رنگ و تکنیک های مختلف نیست! چرا که مسئله بسیار مهمتری تحت عنوان مهمترین اصل هنر رزین اپوکسی را مورد بحث قرار می دهیم.

اما چه چیز مهمتر از تکنیک؟!

این هنر که چند سالی است بوچود آمده و بسیار نوپا محسوب میشود به دلیل محبوبیت بیش از حد بسیار فراگیر شده؛ و خیلی ها همانند شما در حال مطالعه این متن و یادگیری از طرق مختلف هستند و روز به روز تعداد هنرمندان رزین رو به افزایش است.

هنر رزین چند وقت است بوجود آمده؟

حدود ۷ سال (از اواسط سال ۱۳۹۴ در ایتالیا و همزمان در ایران)

این هنر در ابتدا بیشتر به ساخت میز های چوب و رزین خلاصه میشد اما کم کم و بدلیل قابلیتهای بیشمار رزین اپوکسی به خانه ها راه یافت؛ و موجب ایجاد شاخه های جدید مثل: لاین تخصصی زیورآلات با حدود ۵ سبک مختلفساخت ظروف با ۳ سبک مختلفساخت تابلو و ساعت با ۳ سبک مختلف و … شد.

در حال حاضر هنرمندان این رشته به دسته های بسیار مختلفی تقسیم شده اند که البته این رشته ها همچنان در حال افزایشند؛ از این رو شما ممکن است سبک کاری خاص بعدی را ابداع کنید! چرا که شاید باورتان نشود اما ۹۰٪ حرفه ای های این رشته بیشتر از ۲ سال نیست که کار هنری خود را شروع کرده اند و از قبل هیچ تجربه ای نداشتند.

امروز چقدر زمان میبرد تا به یک چهره معروف هنر رزین تبدیل شویم؟

اگر امروز شروع کنید میتوانید تا ۱ یا ۲ سال دیگر یکی از بزرگان این هنر باشید.(بدون اغراق)

(برای اینکه متوجه جوان بودن این هنر شوید باید عرض کنم بعنوان مثال هنر فرش بافی بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد)

پس تا اینجا فهمیدیم هنر رزین سن و سالی ندارد و تازه در ابتدای مسیر خود قرار دارد و تا ۱۰ سال دیگر هنوز تازه و جوان محسوب میشود و برای ورود به هیچ وجه دیر نیست.

مهمترین اصل هنر رزین اپوکسی

اولین و مهمترین قدم شما به عنوان یک رزین آرتیست (هنرمند رزین) دانش راجع به روحیات  شخصی است.

 

  • میتوانید یاد بگیرید؟
  • مینوانید صبر کنید؟
  • روحیه شکست خوردن دارید؟
  • تمرکز دارید؟
  • تواضع دارید؟

اگر بخواهم بزرگترین فن استاد را به شما یاد بدهم باید بگویم به روی ۴ اصل بالا تمرکز کنید و آنها را در خود قوی کنید.

نمی توانید یاد بگیرید؟

شما برای این کار ساخته نشدید چرا که در این حرفه باید یاد بگیرید و یاد بگیرید و یاد بگیرید! باید گوش دهید – باید بپرسید – باید دقت کنید – باید آزمون خطا کنید – و درکل بیش از هر وقت دیگری باید یاد بگیرید. حتی ممکن است نیاز شود برخی از دانسته هایتان را که برایشان زمان و هزینه بالایی صرف کرده اید را دور بریزید و چیزهای دیگری جایگزینشان کنید و از این موضوع نباید بترسید. 

صبر ندارید؟

هنر رزین بدرد شما نخواهد خورد چرا که ماده اولیه اصلی شما نیاز به صبر دارد تا به بهره وری برسد (آن هم بعضی اوقات ۱۰۰ ساعت!) در حالی که خیلی از کارها نیاز به مراحل کاری مختلف دارد و نیاز است این پروسه بارها و بارها طی شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

از شکست خوردن میترسید؟

بدنبال حرفه دیگری بروید. تصور کنید از شکست واهمه دارید و در عین حال پس از صرف چند صد هزار تومان پول و چندین و چند روز زمان قطعه ای ساختید که در نهایت به قدری بد و زشت و ایراد دار است که هیچ کس حتی به عنوان هدیه از شما قبولش نمی کند! چه حسی دارد؟ شما باید در هنر رزین خراب کاری کنید تا کار درست انجام دهید در نتیجه نباید بترسید و نباید مایوس شوید.

تمرکز دارید؟

در غیر اینصورت هم هنر رزین برای شما نخواهد بود. شما باید همزمان با اینکه کار میکنید و یاد میگیرید و هزینه میکنید و آزمون و خطا؛ تمرکزتان را هم از دست ندهید و هی به این فکر نکنید که «از فردا میرم فلان جا کار میکنم» یا مثلا «اگر ایندفه فروش نرفت ول میکنم میرم دنبال زندگیم». پس تمرکز باید حفظ شود.

تواضع دارید؟

اگر بناست تصورتان این باشد «من دیگه واسه خودم کسی شدم و دیگه من استاد شدم و خودم بلدم» هم بدانید در این هنر ماندگار نخواهید بود. کسانی با تواضع بیشتر و همچنین با استعداد بیشتر می آیند از شما یاد میگیرند و چون از من و بقیه هم یاد می گیرند و چشم و گوششان را نمی بندند از من و شما هم رد می شوند و می روند و من و شما استاد گرامی می مانیم با حرصی که «این شاگرد من بودا ! هیچی هم یاد نمیگرفت الان واسه ما آدم شده» !

قبل تر هم گفتم این اتفاق بدلیل بسیار تازه بودن این هنر و همچنین به خاطر تغییرات کلی فضای کسب و کار در دنیا می افتد و کاری از دست هیچکس بر نمی آید.پس باید بنشینیم و با علم به اینکه هر آن ممکن است کسانی بیایند و از ما جلو بزنند و بروند.

فصای کسب و کار در دنیا طوری شده که رقابت به حد بسیار بالایی رسیده و شرکتها و افراد خیلی سریع تر از قبل میتوانند بر هم غلبه کنند و این موضوع روی هنرمندان نیز تاثیر گذار است.

نکته:

یادگیری هم زدن رزین و قاطی کردن اپوکسی و هاردنر و شناخت رنگ های مخصوص هنر رزین و تکنیک های مختلف جزو مواردی هستند که شما به راحتی میتوانید آنها را یاد بگیرید اما موضوعات مهم تری هستند که تا امروز کسی به آنها نپرداخته و کمتر کسی آنها را مهم میداند اما از من به شما نصیحت «رفتار هنرمندانه شما را هنرمند میکند نه تکنیک و دانش فنی»

پس هر وقت توانستید این مسايل را درک کنید و در خود پرورششان دهید میتوانید مطمين شوید که شما یک هنرمند معروف و مهم خواهید شد.

حال اگر بدنبال مهمترین بخش تکنیکی کار هستید ویدیوهای رایگان من رو در یوتوب دنبال کنید تا با اصول اولیه و حرفه ای هنر رزین آشنا شوید.

برای ورود به کانال یوتوب ما وی پی ان خود را روشن و سپس اینجا کلیک کنید.

و برای دسترسی به کل دوره بصورت دائمی اینجا کلیک کنید.

 

با تشکر

احسان طاهری – اولین مدرس هنر چوب و رزین کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.