ابزارهای موردنیاز هنر رزین اپوکسی

فرز مینیاتوری ادون ۲۲۰ پارچه

با موضوعی مهم و حیاتی در پرن اپوکسی در خدمت شما هستیم. از لیست کامل ابزارهای مورد نیاز هنر رزین اپوکسی را در این مقاله مطلع شوید.

 همانطور که احتمالا میدانید هنر رزین شاخه های مختلفی دارد که هر کدام از شاخه ها نیازمند ابزار آلات مخصوص خود میباشند که در این مقاله تمامی نکات مهم را در این مقاله خواهید خواند.

شاخه های مختلف هنر رزین

  • زیور آلات

  • فلوید آرت 

  • ساخت ساعت

  • ساخت میز 

  • ساخت دکوری جات 

  • زیورآلات رزینی

ساخت زیورآلات خود به ۳ روش تقسیم میشود:

دسته اول ساخت زیورآلات با رزین و قابهای مخصوص ساخت زیورآلات که عموما از جنس فلز برنج – استیل – طلا و  مس  و یا چوب – پلاستیک – پلی استر و … هستند که نیازمند کمترین ابزار ها هستند. در واقع تنها نیازمند یک  ترازو (ترجیحا ترازوی کوچک و دقیق) و یک فندک اتمی هستند و با همین دو ابزار ساده میتوان کارهای بسیار عالی و حرفه ای تولید کرد.

زیورآلات رزینی با قابهای مخصوص :

۱.ترازو

۲.فندک اتمی

دسته دوم ساخت زیورآلات با قالبهای سیلیکونی هستند. این زیورآلات بعد از ریختن رزین اپوکسی در داخل قالب و پخت شدن رزین از داخل قالب خارج میشوند. این شاخه از زیورآلات نیازمند یک ترازو – یک فندک اتمی و یک پلیسه گیر (یا سنباده های مختلف به قصد پرداخت کردن)

زیورآلات رزینی با قالبهای سیلیکونی:

۱.ترازو

۲.فندک اتمی

۳.پلیسه گیر

دسته سوم ساخت زیورآلات چوب و رزین که با ترکیب چوب و رزین ساخته میشود و در نهایت با دستگاه تراش ساب خورده و پس از پرداخت و براق شدن تبدیل به قطعه ای زیبا میشود.

این شاخه از زیورآلات نیازمند یک ترازو – یک فندک و یک دستگاه ساب رومیزی میباشد.

زیورآلات چوب و رزین:

۱.ترازو

۲.فندک

۳.دستگاه سنباده برقی رومیزی

 

در ساخت تابلوهای فلوید آرت نیز ابزارهایی مورد استفاده هستند که در ادامه آنها را یادداشت میکنم.

اولین و اجتناب ناپذیر ترین ابزار هنر رزین ترازو و دومین ابزار در این شاخه هنری تراز میباشد که وظیفه دارد سطح کار شما را صاف و تراز کند. ابزار بعدی ترچ میباشد که برای از بین بردن حبابهای سطحی اختلال کاربرد دارد. مورد بعدی پلیسه گیر برای صاف کردن لبه تبز قطعات رزینی و آخرین ابزار اما سشوار صنعتی است که برای بعضی از تکنیکها مثل تکنیک دریا بسیار واجب است.

تابلوهای فلوید آرت:

۱.ترازو

۲.تراز

۳.ترچ و کپسول گاز

۴.پلیسه گیر

۵.سشوار صنعتی

 

شاخه ساخت ساعت رزینی

این شاخه همانند شاخه فلوید آرت است. اما ابزارهایی مثل دریل (برای سوراخ کاری مخصوصا ایجاد سوراخ مربوط به شفت موتور ساعت) و در بعضی مواقع داشتن دستکاه اوور فرز برای ایجاد فضای خالی برای قرارگیری موتور ساعت هم نیاز دارد. که البته بجای تهیه اوور فرز میتوانید از نجارهای عزیز برای ایجاد فضای موتور ساعت روی قطعه کمک خواست. و یا از قابهای جای موتور استفاده کرد.

شاخه ساخت ساعت رزینی:

۱.ترازو

۲.تراز

۳.ترچ و کپسول گاز

۴.پلیسه گیر

۵.سشوار صنعتی

۶.دریل

۷.اوورفرز

 

شاخه ساخت میز چوب و رزین 

ساخت میز چوب و رزین به دو بخش تقسیم میشود که یک قسمت هنر نجاری و دیگری هنر رزین میباشد.

هنر نجاری که بسته به سلیقه و نوع کارمان بیشمار ابزار دارد که برخی ساده و برخی پیچیده برخی ارزان و برخی گران و برخی خیلی گران! برخی مکانیکی و برخی برقی و …

اما در کل و خوشبختانه اجباری به تهیه ابزارآلات نجاری و یادگیری نحوه کار با آنها وجود ندارد. و شما هنرمند عزیز میتوانید در قسمت نجاری از نجارهای عزیز کمک بگیرید تا هم کارتان بهتر انجام شود و هم راحت تر به نتیجه برسید.

اما بخش هنر رزین کار را باید خودمان انجام دهیم پس احتیاج داریم تا تمام ابزارهای مورد نیاز را تهیه کنیم و هیچ موردی را از قلم نیندازیم.

۱.ترازو

۲.تراز

۳.ترچ و کپسول گاز

۴.پلیسه گیر

۵.سشوار صنعتی

۶.دریل

۷.اوورفرز

۸.سنباده لرزون گرد

۹.ماشین پوست 

۱۰.اره دیسکی

۱۱.اره چکشی

 

ساخت قطعات دکوری

برای ساخت قطعات دکوری رزینی هنرمند ضمن نیاز به مهارت و تجربه بالا در حوزه کار با رزین – نیازمند دانش کامل کار با ابزارآلات پرداخت نیز میباشد که در ادامه در مورد ابزارهای مورد نیاز صحبت خواهیم کرد.

تماما ابزارها با ابزارهای ساخت میز چوب و رزین یکسان است. درواقع چه بخواهید میز بسازید و چه یک چراغ خواب رزینی فرقی نمیکند و میبایست از ابزارهای یکسانی استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب دست یابید و در واقع گرفتن نتیجه مطلوب نیازمند استفاده از مناسب از ابزارهای یاد شده می باشد.

 

مقاله ابزارآلات مخصوص هنر رزین به پایان رسید و سعی کردم تمام نکات را سریع و واضح بیان کنم.

در صورت داشتن سوال حتما آن را در قسمت کامنت(پایین صفحه) اما بپرسید.

 

احسان طاهری 

اولین مدرس سازه های چوب و رزین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.