خارج کردن حباب رزین

خارج کردن حباب از رزین

خارج کردن حباب رزین :

هنرمندان در شرایط خاصی دچار حباب رزین می شوند که این اتفاق میتواند به دلایل مختلفی پیش بیاید که در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

 

می دانیم که در کل سه مدل حباب در رزین دیده می شود که عبارتند از:

حباب اختلاط

حباب متریال تلفییقی

 حباب اگزوترم

(اگزوترم چیست؟)

گفتنی است که مهمترین و شایع ترین نوع حباب درون رزین حباب اختلاط می باشد که چون  رزینهای اپوکسی دو جزئی هستند؛ لذا برای آماده شدن نیازمند اختلاط اپوکسی و هاردنر میباشند و همین هم زدن بیشترین حباب را در رزین ایجاد میکند.

دلیل حباب رزین چیست؟

 نفوذ حباب اختلاط به داخل رزین به فقط و فقط توسط شخص شما (یعنی همان کسی که با رزین کار میکند) بوجود می آید.

این یعنی شما خودتان باعث ایجاد آن میشوید.

این حبابها از نظر شکل ظاهری کروی شکل اند و در دل و سطح کار پراکنده(توجه کنید که بخشی از آنها به سطح می آیند و بخش دیگری در داخل باقی می مانند.

در ابتدا که رزینتان را باز میکنید هیچ حباب رزینی ندارید اما بعد از اختلاط اپوکسی وهاردنر رزینتان پر می شود از حبابهای بسیاری که به طبع هرچه رزین شما هنرمند عزیز غلظت بیشتری داشته باشد میزان این حبابها بیشتر خواهد بود.

خارج کردن حباب رزین
رزین بدون حباب و مثل شیشه

خارج کردن حباب رزین :

بعد از اختلاط و بوجود آمدن این نوع حباب کافیست به رزینتان دقت کنید تا متوجه شوید که اندازه این حباب ها بسیار متفاوند.این حبابها از اندازه بسیار کوچک (کوچکتر از آنچه شما میبینید) تا سایز درشت (حدود نیم سانت) مشاهده میشوند.

حبابهاب درشت تر به سرعت به سطح رسیده و از بین میروند اما حبابهای ریز تر ممکن است بعد از چند دقیقه به سطح برسند. همچنین بعد از به روی سطح آمدن نیز برخی از آنها خود به خود از بین میروند اما برخی دیگر روی سطح باقی می مانند.

اما برخی دیگر از این حبابها نیاز به زمان بیشتری دارند تا به سطح برسند(حدودا ۲۴ ساعت!)؛ و چون رزین ما قبل این مدت به پخت خواهد رسید متاسفانه این حبابها در قطعه ما باقی خواهند ماند و دیگر خارج نخواهند شد.

ما راهکارهایی ارائه می دهیم که با استفاده از آنها می توان مقدار حباب ها را کاهش داد

راههای جبابگیری رزین:

۱-استفاده از رزین های اسلو 

۲-استفاده از رزینهای رقیق

۳-رقیق تر کردن رزین مصرفی

۴-استفاده از پمپ خلا (دستگاه وکیوم)

 

رزین اپوکسی بدون حباب از کجا بخریم؟

 

استفاده از رزین های اسلو چه کمکی به حبابگیری رزین ها میکند؟

همانطور که خودتان نیز حدس میزنید استفاده از رزین اسلو(یا رقیق) می تواند تا حد زیادی میزان حبابهای اختلاط داخل رزین را کاهش دهد – به این علت که اولا بدلیل رقیق بودن حباب ها سرعت بیشتری در بالا آمدن دارند نتیجتا جباب بیشتری به سطح خواهد آمد و همینطور بدلیل اسلو بودن (دیرگیر بودن رزین) حبابها زمان بیشتری برای خارج شدن خواهند داشت.

رقیق تر کردن رزین مصرفی چه کمکی به حبابگیری رزین ها میکند؟

رقیق تر کردن رزین نیز باعث خارج شدن سریعتر حباب رزین (حباب اختلاط) می شود. اما در خواص  رزین تاثیر می گذارد و عموما سرعت پخت را بشدت افزایش میدهد در نتیجه رزین مورد نظر سریعتر از زمان معمول به پخت می رسد؛ پس در این روش باید مهارت و تجربه کافی داشته باشید واگر نه ممکن است در یک چشم بهم زدن رزینتان را بطور کامل از دست بدهید.

 خارج کردن حباب رزین سوپراسلو
رزین سوپراسلو یکی از بهترین رزین ها برای ساخت میز های بدون حباب

بهترین راه برای از بین بردن تمامی حبابهای رزین چیست؟

میتوان با قاطعیت گفت استفاده از دستگاه وکیوم (مخزن وکیوم) تنها راه قطعی از بین بردن تمام حباب رزین است.

گذاشتن رزین در این مخزن باعث خروج تمام خبابهای اختلاط می شود. 

به این صورت است که شما میتوانید قطعه ای داشته باشید که هیچ حبابی نداشته باشد کاملا مثل شیشه باشد.

اما باید بدانید که استفاده از این دستگاه مهارت و دانش فنی نیاز دارد و شما میتوانید سوالات خود را زیر این مطلب عنوان کنید تا بسرعت به پاسخ خود برسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.